PEDAGOGIA MONTESSORI O
PROVOCARE PENTRU EDUCATOAREA
TRADIȚIONALĂ
Maria Montessori, pedagog și medic italian,
născută la 31 august 1870, în localitatea Chiaravalle, Italia, a devenit
una dintre cele mai cunoscute și admirate personalități din prima jumătate a
secolului al XX-lea, aducându-și contribuția în diverse domenii, dar mai ales
în Științele educației, unde a creat un nou sistem de învățământ ce
acum îi poartă numele.
La începutul anilor 1900, Maria Montessori a elaborat metoda educațională Montessori, pe baza observațiilor sale
științifice asupra comportamentului copiilor.
În concepția pedagogului, Maria Montessori fiecare copil se naște cu un potențial unic ce trebuie valorificat, copilul este „ființa
divina, dar neînțeleasă''.
Prin pedagogia Montessori se urmăresc
promovarea drepturilor copilului, extinderea și intensificarea educației
timpurii și educarea părinților, formarea deprinderilor de activitate
intelectuală intensă și continuă, de adaptabilitate și de asumare a
schimbarilor; creșterea rolului mediului educativ în ansamblul educatiei, în
familie și în comunitate, educația
pentru libertate, pace, pentru schimbări pozitive asumate responsabil.
EDUCATOAREA în pedagogia MONTESSORI
„Să
nu faci niciodată pentru copil
ceea ce poate face singur"
(Maria
Montessori)
Educatoarea tradițională
„care predă” este înlocuită de un asnamblu mai complex, ceea ce
înseamnă că, alături de educatoare, există și multe alte obiecte (mijloace de
dezvoltare) care colaborează la educarea copilului. Pentru educatoarea
montessoriană, ”obiectele” nu sunt un ajutor pentru educatoare, nu sunt
”mijloace didactice”, cu ajutorul cărora aceasta trebuie să explice,
ci ele, obiectele, sunt un ajutor pentru copil, care alege și le însușește, le
utilizează după tendințele și nevoile lui proprii, după impulsul interesului.
În felul acesta, obiectele devin „mijloace de dezvoltare”. Obiectele
și nu lecția educatoarei constituie factorul principal; și fiindcă cel care utilizează
obiectele este copilul, tot el este factorul activ, și nu educatoarea.
Principala
sarcină a educatoarei este
aceasta: ea trebuie să explice utilizarea materialului; să fie acel „factor
ce pune pe copil în relație cu elementul care îl face să reacționeze”.
„Educatoarea trebuie să facă un îndoit studiu: ea
trebuie, pe de o parte, să cunoască bine munca de care răspunde, ca şi, pe de
altă parte, funcţia rezervată „materialului”, adică mijloacele de dezvoltare.
Pregătirea „teoretică” a unei astfel de educatoare este anevoioasă, pentru că
ea trebuie să se „formeze pe sine
însăşi”, trebuie să înveţe să
observe, să fie calmă, răbdătoare şi modestă, să-şi stăpânească pornirile
proprii şi să îndeplinească o sarcină eminamente practică în delicata ei
misiune.”
Pedagogia
Montessori în acţiunea educativă ne prezintă trei factori: copilul, mediul educativ şi adultul .
Educatoarea este un
adult pregătit, specializat în educaţie şi
de aceea responsabilitatea educaţiei îi aparţine şi trebuie să:
Ø
să cunoască copilul şi modurile adecvate de
relaţionare;
Ø
să stimuleze relaţiile de respect şi
cooperare între copii;
Ø
să cunoască materialul de dezvoltare,
specificul, ordinea activităţilor în curriculumul
oferit copilului; „În funcția sa de îndrumare a copiilor în munca cu materialul,
educatoarea trebuie să distingă două etape diferite. În prima etapă,
pune pe copil în contact cu materialul, îl „inițiază” în utilizarea lui (momentul inițierii).
În a doua etapă, intervine spre a lămuri copilul care a reușit, prin exercițiile sale
spontane, cum să stabiliească diferențele dintre lucuri”.
oferit copilului; „În funcția sa de îndrumare a copiilor în munca cu materialul,
educatoarea trebuie să distingă două etape diferite. În prima etapă,
pune pe copil în contact cu materialul, îl „inițiază” în utilizarea lui (momentul inițierii).
În a doua etapă, intervine spre a lămuri copilul care a reușit, prin exercițiile sale
spontane, cum să stabiliească diferențele dintre lucuri”.
Ø
să-l pună pe copil în relație cu
matrialul de dezvoltare și, în același timp, cu
ordinea care domnește în ambianță; copilul trebuie să învețe că fiecare obiect
are locul său și, după ce a terminat să lucreze cu el, este obligat să-l ducă la locul lui;
ordinea care domnește în ambianță; copilul trebuie să învețe că fiecare obiect
are locul său și, după ce a terminat să lucreze cu el, este obligat să-l ducă la locul lui;
Ø
să supravegheze copii „Educatoarea ~veghează~ pentru ca un
copil care este absorbit de munca lui să nu fie deranjat de nici un coleg. Această
funcție de „înger păzitor” este unul dintre cele mai solemne îndatoriri ale educatoarei”.
copil care este absorbit de munca lui să nu fie deranjat de nici un coleg. Această
funcție de „înger păzitor” este unul dintre cele mai solemne îndatoriri ale educatoarei”.
Ø
să iniţieze părinţii în cunoaşterea
copilului şi a specificului metodei de educaţie.
Copiii în educația Montessori sunt încurajați să lucreze
independent, fiecare în ritmul lui, pe principiul „Ajută-mă să mă descurc singur”.
Educatoarea montessoriană lucrează individual cu fiecare copil, îl
ghidează pornind de la interesul și potențialul său și intervine doar atunci
când copilul are nevoie de direcționare.
Ca viitoare cadre didactice, consider, că avem
de învățat și chiar de „împrumutat” multe aspecte pozitive și formative
din această pedagogie alternativă, altfel spus, și la noi educarea
copilului poate face un salt de calitate.
Bibliografie
· Montessori Maria, Descoperirea copilului, București, 1977
Linkul de față face trimitere la un filmuleț de 16 minute care prezintă pedagogia Montesori, așa cum este aplicată în grădinițe și școli la noi în România, Timișoara.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu